Skalering av annonsebudsjett på Facebook

Skal du skalere dagsbudsjettet på Facebook bør du starte lavt og øke etter hvert. Det er imidlertid noen kampanjetyper som krever høyere budsjett.

I min artikkel 9 tips for bedre Facebook-annonsering kan du blant lese om skalering av annonsebudsjett.

Tipset går ut på å starte med et lite budsjett og skalere med 25 prosent hver tredje dag. Selv om budsjettet skal være lite er det noen kampanjemål som krever mer i budsjett enn andre.

Ha budsjett til 50 resultater i uken

Hvis du skal bruke en lead ad-annonse for eksempel må du sørge for å ha budsjett til å få 50 eller flere konverteringer i uken. Facebook-algoritmen trenger nemlig over 50 resultater i uken for å kunne levere optimalt og vite hvem som bør eksponeres for annonsen.

Eksempel: Du har 50 NOK i budsjett de tre første dagene. Etter tre dager skalerer du til 62,50 NOK (25 prosent). Etter tre nye dager ender du uken med en ny heving til 78,13 NOK. Da vil du ha brukt 415,63 NOK denne uken.

Hvis du deler 415,63 NOK på 50 resultater får du 8,31 NOK, dvs. 8,31 NOK som budsjett på hver konvertering (CPA).

Finn kostnad per resultat (CPA)

Min erfaring fra å hente inn e-poster til nyhetsbrev er at kostnaden nok vil ligge over 8,31 NOK per e-post. Vil derfor anbefale å starte på et høyere nivå på slike typer kampanjer. Noen konverteringsannonser krever også et mye større budsjett, noen ganger vil du ikke klare å få 50 konverteringer i uken.

På kampanjer for å få lenkeklikk (typisk 4 NOK per resultat) eller engasjement (ca. 0,70 NOK per resultat) vil et startbudsjett på 50 NOK om dagen gi de resultatene du trenger for å få en optimal kampanjelevering.