Kampanjestrukturen som gir deg salg med Facebook

Hvis du som Facebook-annonsør ønsker faktiske resultater og ikke kun likerklikk er en god salgsstrategi viktig. Her er mine tips til en selgende kampanjestruktur.

Denne artikkelen er det syvende tipset i serien 9 tips for bedre Facebook-annonsering.


En Facebook-kampanje består av tre ulike steg:

  • Kampanjemål

  • Annonsesett

  • Annonseinnhold


I første steg, kampanjemål, må du ta et valg: Hva ønsker du å oppnå med kampanjen? Her gir Facebook deg elleve ulike mål.

ULIKE KAMPANJEMÅL: Når du skal velge kampanjemål gir Facebook deg elleve ulike valg. En kampanjestruktur med tre ulike mål vil gi deg en salgsmaskin.

ULIKE KAMPANJEMÅL: Når du skal velge kampanjemål gir Facebook deg elleve ulike valg. En kampanjestruktur med tre ulike mål vil gi deg en salgsmaskin.


Det er imidlertid ikke kun ett av kampanjemålene som vil gi deg suksess med Facebook-annonsering. Det er en komplimenterende kampanjestruktur bestående av tre ulike kampanjer som gir deg en salgsmaskin.

Kjenner du til begreper som inbound marketing eller salgstrakt? Det er hvert fall etter disse prinsippene du bør strukturere kampanjene dine for å generere mer salg via sosiale medier. Prinsippet handler om at en kundereise eller en kjøpsprosess ofte består av tre ulike faser.


Kundereisens tre faser:

  • Kjennskap - Awareness

  • Vurdering - Consideration

  • Avgjørelse - Decision


Hubspot som leverer programmer som jobber utifra inbound-metodikken bruker ordene tiltrekke, konvertere, selge og begeistre.


1. Første Facebook-kampanje: Kjennskap

Oppgaven til første steg av kampanjestrukturen er å vekke interesse hos, men også identifisere de personene som kan ha interesse av din vare eller tjeneste.

Du skal altså ikke drive med hardt salg og skremme bort potensielle kunder, men lage verdifullt innhold som personer faktisk ønsker å konsumere.

Verdifullt innhold kan deles inn i tre grupper:

  • Underholdende

  • Inspirerende

  • Lærerikt


Det er ikke alltid lett å vite hva slags verdifullt innhold som skal lages. Målet er altså å vekke interesse hos personer som lenger ned i kundereisen kan være aktuell for et salgstilbud fra deg. Derfor er det viktig å ikke ty til billige «klikk- og lik-kampanjer» og klikkbaits. I denne fasen må du være klokkeklar i kommunikasjonen for å tiltrekke deg riktig personer.

Å lage underholdende innhold kan være utfordrende siden hva folk synes er gøy er veldig individuelt. Det å lage inspirerende og lærerikt innhold har heldigvis ikke de samme fallgruvene.


Eksempler på verdifullt innhold:

  • Kiropraktor: «Gir PC-skjermen deg vond nakke? Her er fem enkle øvelser du kan gjøre på jobben»

  • Turklær: «Her er fjellturene du bør få med deg»

  • Interiør: «Dette er tipsene som får boligen til å oppleves større».



Hva slags kampanjemål?

Senere i kundereisen skal du ved hjelp av Facebook-pixel rette annonser mot personer som har interagert med kjennskaps-kampanjen din. Derfor er det viktig at du velger et kampanjemål som vil generere et grunnlag for kundeemner.


Kampanjemål du bør velge:

  • Engasjement - innhold folk kan interagere med på Facebook og Instagram

  • Videovisninger - Videoer som får vil se mye av, postes native på Facebook eller instagram

  • Klikk - innhold som folk kan konsumere på en nettside du selv har tilgang til slik at du kan installere en Facebook-pixel

Publikummet du skal eksponere disse annonsene mot kan du identifisere med Facebooks-core data eller ved hjelp av speilpublikum (lookalike audience).

2. Andre Facebook-kampanje: Vurdering

Når personer har interagert med annonsene dine i kjennskaps-fasen skal du ved hjelp av retargeting rette nye annonser mot dem. Jobben til disse annonsene er å få kundeemnet til å se annonser som gjør det lettere å vurdere ditt produkt eller tjeneste.

Her er det viktig å fokusere på hva som er unikt med din merkevare og som skiller seg fra konkurrentene.


Forslag til annonser er:

  • Kundeomtale (testimonials)

  • Hvordan produktet blir brukt

  • Hvordan produktet eller tjenesten gjør hverdagen bedre/enklere


Også her er det viktig å kunne rette annonser mot de som interagerer mot disse annonsene. Derfor må folk ville engasjere seg, se en del av videoen eller nettside med en Facebook-pixel du selv eier.


3. Tredje Facebook-kampanje: Avgjørelse/salg

Nå har vi kommet frem til kampanjen med de salgsutløsende annonsene. På grunn av de to tidligere annonsene vil publikummet som ser annonsene være varmt og ha en kjennskap til din merkevare og de ulike kvalitetene til varen eller tjenesten.

Jeg har god erfaring med å skape vare- og tidsknapphet (scarcity og urgency) med salgskampanjer. Det handler rett og slett om å gi gjerdesitterne et siste dytt som får dem til å konvertere. Dette er grep du helt sikkert kjenner igjen fra TV-reklamer og bannerannonser. «Bare 23 timer igjen av tilbudet» og Få varer igjen på lager».

Det er ikke nødvendig å gjøre disse annonsene så skrikete, men det er enkelt for folk å utsette handelen. Dette «nå eller aldri-øyeblikket» og tydelig call to action skal få dem til å handle. Du får ikke personer som ikke har kjennskap eller riktig kunnskap om produktet ditt til å konvertere med vare- og tidsknapphet. Disse annonsene bør kun rettes mot de du vet er interessert i produktet ditt.

Det beste kampanjemålet for salg på nett er konverteringer. For å få til dette må du ha installert en Facebook-pixel og laget en konvertering i Facebook business manager. Hvis du for eksempel setter opp en A/B-test vil Facebook vise hvilke annonser som fungerer best slik at du kan få mest salg for annonsekronene dine.

MarkedsføringLars Volden