Er annonsering på Facebook nytt for deg? Her er noen tips på veien

Ikke kommet i gang med annonsering på Facebook ennå? Disse tipsene vil hjelpe deg.

Hvis du allerede er i gang med Facebook-annonseringen anbefaler jeg deg å gå rett til min toppsak 9 tips for bedre Facebook-annonsering. Der kan du lese mer om å skalere budsjett, optimalisering av innhold og å lage et godt publikum.

1. Ha en strategi

Jeg har møtt mange ulike aktører fra norsk næringsliv i forbindelse med Facebook-annonsering. Dette er absolutt analytiske og strategiske mennesker, men med en gang det er snakk om Facebook og sosiale medier handler ting fort om likerklikk og maks synlighet.

Hvorfor skal en plutselig glemme KPIer og målbare resultater bare fordi det er snakk om annonsering i sosiale medier?

Mitt tips til deg er å ha sette noen faktiske mål, gjerne SMARTe. Det kan handle om merkevarekjennskap, få flere lesere på nettsiden eller salg. Likerklikk har absolutt noen psykologiske funksjoner, men tenk heller at du skal treffe virksomhetsmål.

2. Grunn til å følge - reason to follow

Når du skal lage innhold er det viktig å fokusere på hva målgruppen vil ha. Ikke hele tiden prat om din egen merkevare.

Verdifullt innhold kan være:

  • Lærerikt

  • Inspirerende

  • Morsomt

3. Optimaliser etter riktig tall

Etter hvert som kampanjene har gått noen dager vil det dukke opp en del tallmateriale. Hvis du ønsker å få mest mulig resultater for pengene bør du skru av det som ikke fungerer og flytte budsjettet over på det som virker.

I Facebook Business Manager vil du se ulike kolonner med impression, reach, kostnad per resultat, budsjett, CRT etc.

Grunnen til at jeg nevner dette tipset er fordi da jeg skulle hjelpe noen med Facebook-optimalisering skrudde de av de annonsene med lite klikk og puttet budsjettet på den annonsen som ble klikket mest på.

Likevel var kostnaden for lenkeklikk billigere for den som å hadde klikket på enn på den flest hadde klikket på.

4. Installer Facebook-pixel

Dette tipset er kanskje et hån mot deg som har drevet med Facebook-annonsering en stund, men når vi vet at kun 6000 nettsider i Norge har installert en pixel kan det ikke gjentas for ofte.

Det er rart, for Ifølge Google kjøper er det 96 prosent som ikke kjøper noe på en nettbutikk første gangen de besøker den. Likevel betyr ikke det at de som har besøkt nettsiden din er uinteressert i å kjøpe produktet ditt. Kanskje de trenger betenkningstid eller mulig det plutselig dukket opp noe? Det å retargete og treffe disse personene med nye annonser er helt essensielt.

For å kunne gjøre dette må du installere en liten tallkode (snippet) på nettsiden din. Hvis du ikke er vant med koding kan den gjøre deg svimmel, men ikke la deg skremme. Når den først er installert lar den deg sette i gang med retargeting, definere konverteringspunkter (noe som er helt genialt når du skal se om annonsene dine fungerer) samt lage lookalike audience.

Kort oppsummert:

Interessante Lenker:

SMART Golas - Smartsheet