9 tips for facebook-annonsering

Lyst til å få bedre resultater med Facebook-annonseringen? Sjekk ut mine 9 konkrete og enkle råd.

Facebook blir brukt av millioner av nordmenn hver eneste dag, 3 000 000 for å være helt nøyaktig (tall fra SSB).

Ønsker din bedrift å få mest mulig ut av annonsering på nett bør du absolutt være til stede på Facebook. Ikke bare på grunn av kvanta, men også på grunn av all dataen folk har lagt igjen på Facebook-sidene sine.

All denne informasjonen folk frivillig har lagt ut for å vise hvem de er har Facebook gjort til ulike parametre du som markedsfører kan bruke i målrettingen av dine annonser.

Etter å ha jobbet med annonsering på nett for flere titalls merkevarer samt brukt flere hundre timer på studier og kurs, har jeg laget meg noen grunnregler for Facebook-annonsering.

De er absolutt ikke ufravikelige, men er noen prinsipper som påvirker måten jeg setter opp og optimaliserer kampanjer på.

NB: Tipsene tar forbehold om at du allerede litt i gang med annonsering på Facebook.

1. Installer Facebook-pixel

Dette tipset er kanskje et hån mot deg som har drevet med Facebook-annonsering en stund, men når vi vet at kun 6000 nettsider i Norge har installert en pixel kan det ikke gjentas for ofte.

Det er rart, for Ifølge Google kjøper er det 96 prosent som ikke kjøper noe på en nettbutikk første gangen de besøker den. Likevel betyr ikke det at de som har besøkt nettsiden din er uinteressert i å kjøpe produktet ditt. Kanskje de trenger betenkningstid eller mulig det plutselig dukket opp noe? Det å retargete og treffe disse personene med nye annonser er helt essensielt.

For å kunne gjøre dette må du installere en liten tallkode (snippet) på nettsiden din. Hvis du ikke er vant med koding kan den gjøre deg svimmel, men ikke la deg skremme. Når den først er installert lar den deg sette i gang med retargeting, definere konverteringspunkter (noe som er helt genialt når du skal se om annonsene dine fungerer) samt lage lookalike audience.
 

2. La Facebook gjøre jobben med stort publikum

Når man kommer inn i Facebook Business Manager og ser alle parameteren du kan bruke i målrettingen. Likevel har jeg som tommelfingerregel at jeg på tross av alle mulighetene til å spisse målgruppen, så prøver jeg å gjøre det så stort som mulig.

Facebooks algoritme blir nemlig smartere og smartere etter hvert som folk interagerer med annonsen din. Så istedenfor å outsmarte algoritmen bør du heller la den få bruke tid på å finne ut hva slags type mennesker som liker annonsen din. Etter hvert vil Facebook forstå hva slags type mennesker annonsen er relevant for.
 

3. Gi algoritmen tid

Jeg var inne på det i punkt nummer 2, men det å gi algoritmen tid til å lære seg hvem som bør bli eksponert for annonsen er viktig. Du vil selv inne i Business Manager se at algoritmen trenger 50 resultater før den er ferdig utlært til å kunne prestere best mulig. Derfor bør du ikke kjøre kampanjeperioder på tre dager og svi av alt kruttet på så kort tid. Bruk heller tre uker!
 

4. Skalere budsjett

Appropos det å gi algoritmen tid; hvor mye penger skal man bruke på en annonse og hvor mye bør man eskalere budsjettet?

Min tommelfingerregel er å starte lavt (50 NOK om dagen) og eskalere etter hvert som Facebook forstår bedre hva slags type folk som er interessert i annonsen.