9 tips for bedre Facebook–annonsering

Lyst til å få bedre resultater med Facebook-annonseringen? Generere mer salg og interaksjon som vises på bunnlinjen? Her er 9 konkrete og enkle råd.

Facebook blir brukt av millioner av nordmenn hver eneste dag, 3 000 000 for å være helt nøyaktig.

Vil du bli synlig med digital markedsføring og få flere kunder bør du absolutt være til stede på Facebook. Ikke bare fordi du kan nå mange personer, men også på grunn av datagrunnlaget de har.

Informasjonen folk frivillig har lagt ut har Facebook gjort til parametre du kan bruke i målrettingen av annonser. Dette er informasjon Google Adwords for eksempel ikke har.

Disse tipsene har jeg laget etter å ha jobbet med annonsering på nett for flere titalls merkevarer samt brukt flere hundre timer på optimalisering og kurs. De er absolutt ikke ufravikelige, men er enkle prinsipper som brukes daglig.

Jeg har utfordret meg selv på å være så konkret som mulig og ikke tatt med typiske selvfølgeligheter som «sett deg klare mål, kjenn ditt publikum og bla bla bla». Dette innlegget er for deg som virkelig vil ned i puddingen.

 
 

1. Ha stort publikum

Facebook Ads Manager har flere hundre parametere du kan bruke i målrettingen. Interesser, yrkestitler etc. Men istedenfor å outsmarte algoritmen bør du heller sette kjønn, aldersgruppe og geografisk plassering og la den selv finne best målgruppe for annonsen din.

Etter en læringsfase (learning phase) med 50 kampanjeresultater vil Facebook være ferdig utlært og kunne levere kampanjen best mulig. Du kan selv i Facebook Ads Manager se hvor mange kampanjeresultater som gjenstår før den kan levere optimalt.

 

LEARNING PHASE: I Facebook Ads Manager vil nye annonsesett ha (Learning) bak Active i kolonnen for Delivery. Med mouseover kan du selv se hvordan algoritmen ligger an med læringsfasen.

 


2. Gi algoritmen tid

Dette henger sammen med det første tipset, men gi algoritmen tid til å få 50 kampanjeresultater. Generelt viser mine tester at lengre kampanjeperioder presterer bedre enn korte.

Du bør ikke kjøre kampanjeperioder på tre dager og svi av alt kruttet på kort tid. Bruk heller tre uker og skaler budsjettet opp etter hvert.

Hver gang du gjør større endringer i annonsesettet eller annonsen trenger algoritmen 50 nye kampanjeresultater for å kunne levere optimalt.

3. Skaler budsjettet riktig

Hvor mye penger skal du bruke på en annonse? Siden algoritmen bruker 50 resultater på å forstå hvem som bør eksponeres bør du holde igjen budsjettet.

  • Start med (for eksempel) 50 NOK i daglig budsjett

  • Øk budsjettet med 25 prosent hver tredje dag, altså fra 50 NOK til 62,50 NOK og videre til 78,13 NOK etter tre nye dager

  • Stopp skaleringen når du er på et daglig budsjettnivå du er komfortabel med

Det tar tid, men er en god måte å holde kostnaden nede og hele tiden la algoritmen vite hvem annonsen bør eksponeres for.

Har du behov for å skalere raskere, i en kampanjeperiode for eksempel, kan du øke med 40 prosent hver fjerde dag og starte med høyere dagsbudsjett.

 
 

4. Optimaliser etter riktig tall

Du bør optimalisere annonsene etter billigst mulig resultat. Har du full kontroll på dette kan du gå videre til punkt nummer 5.

Er CPA, CPC og kostnad per engasjement litt nytt for deg? Da anbefaler jeg å sjekke ut det korte men fundamentale rådet om å optimalisere annonser etter riktig tall.

5. A/B-testing

En enkel måte å komme i gang med optimalisering av annonsene dine på er med A/B-testing. Det vil gi billigst mulig resultater, for eksempel mer trafikk på nettsiden.

A/B-testing (split testing) er å eksponere målgruppen din for to avarter av en annonse. Når du ser resultater, typisk etter to døgn, skrur du av den som gjør det dårligst og bruker budsjettet på den som fungerer.

A/B-TESTING: Putt to ulike versjoner av en annonse i samme annonsesett. Skru av den som leverer dårligst kostnad per resultat og bruk resten av budsjettet på den som har best pris per resultat.

A/B-TESTING: Putt to ulike versjoner av en annonse i samme annonsesett. Skru av den som leverer dårligst kostnad per resultat og bruk resten av budsjettet på den som har best pris per resultat.

En A/B-test kan for eksempel være samme tekst på en annonse, men med to ulike bilder. A/B-testing gjør du ved å putte to ulike versjoner av en annonse i samme annonsesett.

Synes du dette var interessant?

Sjekk resten av rådene her:

6. Optimaliser plasseringer og publikum (Breakdown)

7. Lag kampanjestruktur som blir en konverteringsmaskin

8. Regn på ROI

9. Don’t loose social proof - Gå ikke glipp av sosiale bevis på annonsene

Kort oppsummert:

  • Ikke lag for små publikum. Lag heller større og la algoritmen gjøre jobben

  • Sett av nok tid til å la Facebook selv finne de potensielle kundene

  • Stødig skalering av budsjett og øk 25 prosent hver tredje dag

Interessante lenker: